ZOROVIĆ, MARKO
Akademski slikar Marko Zorović je leta 2015 začel s slikarskim ciklom Pobiralci smeti, leta 2018 je sledila Deponija, zdaj pa se na razstavi, ki jo je provokativno naslovil Žepna monumentalnost: osnutki za javna naročila predstavlja z novimi slikami, ki so hkrati nadaljevanje doslej začrtane slikarske linije, a tudi prelom z njo. Dosledno ostaja zvest izbrani ikonografski tematiki – njegove slike opisujejo dogajanje na komunalnih deponijah. Kar je novega, je preobrazba klasičnega slikarskega formata, pravokotnika, v poliptihe svobodnih oblik, sestavljene iz romboidnih in trapezoidnih delov. Na tem nekonvencionalnem prizorišču so prikazane moške figure herojičnih postav – čvrsto začrtani in z ekspresivno potezo zasnovani liki, razporejeni v dinamičnih perspektivičnih skrajšavah v slogu svetniških podob kakšnega Tintoretta. Slikovni plan je do zgornjega roba zapolnjen z gorami odpadkov, za njimi se kaže le košček modrega neba. Z diagonalnimi rezi med polji Zorović dodatno dinamizira že tako razgibano slikarsko kompozicijo. Diagonalni prelomi delujejo kot razpoke, ki omogočajo, da skozi povrhnjico na plano prodre fizična realnost zavrženega sveta, konkretne smeti, kot sled, ki resničnost preobraža v fikcijo. S tem, ko slika postaja tridimenzionalna in se polašča gledalčevega prostora, postaja v nagovoru še bolj direktna. Neposredno in dobesedno nas prestavi v drug, klasični sliki tuj svet trash arta. Drugače kot njegovi ostali predstavniki, Vik Muniz, El Anatsui, Khalil Chishtee, Marko Zorović poudarja antagonizem med svetovoma, vzvišenim slikarskim in realnim, družbenim. Njegove slike so alegorija sodobnosti, ki jo vsak dan živimo, v kateri se bleščeči svet predmetov s trgovskih polic spreminja v tone zavrženih smeti. Zorovićevo kompleksno slikarsko sporočilo združuje vse vidike, ki jih ta medij omogoča. V ospredje postavlja formalni jezik, ga dopolnjuje s predmetnimi opisi, dodaja raznolike reference iz slikarske zgodovine in nas, gledalce, potem, ko zaključimo to vznemirljivo slikarsko potovanje, trešči ob realna tla družbenih razmerij. To je razredno osveščeno slikarstvo, ki se izrazito postavlja na stran šibkih in odrinjenih, tudi tako, da jih poveličuje, saj je Zorovič slikar, ki zmore, obvlada in razume monumentalno sliko. Z naslovom razstave Žepna monumentalnost: osnutki za javna naročila nas provocira. Bo kdo sprejel ta njegov izziv?
Nadja Zgonik